Digitaal vakmanschap vraagt om een update van de docent. Toch?

cviweb / cvimc2019  / Digitaal vakmanschap vraagt om een update van de docent. Toch?

Digitaal vakmanschap vraagt om een update van de docent. Toch?


Skybox 4.16 tijd: 10:45 – 11:45

Een update van de docent is in ieder geval wat er bij Noorderpoort wordt verondersteld. Gevolg van de toenemende digitalisering in allerlei beroepsgroepen en werkvelden die niet voorbijgaat aan het onderwijs. Wat verstaan we onder deze moderne vorm van vakmanschap? En wat is ervoor nodig om docenten te ontwikkelen tot digitaal vakman?

De workshop geeft een inkijkje in het antwoord van Noorderpoort op deze vragen. Het staat immers allemaal ‘prachtig op papier’, zoals in de kwaliteitsagenda, horen we tijdens de inleiding. Aan de hand van een casus: de ontwikkeling van blended learning, wordt via Padlet (https://padlet.com/ambassadeurdd/iederedocent ) ingezoomd op de vraag of iedere docent ‘geschikt’ is . Wat vinden de aanwezigen? En zo nee, wat is dan nodig om de docent wel voor te bereiden op moderne vormen van onderwijs ontwikkelen en uitvoeren?

Na de antwoorden uit de zaal wordt er aan de hand van twee persona’s (Dorien en Leonie) een indruk gegeven hoe verschillend docenten kunnen zijn in hun houding en opvattingen.

Vervolgens is de vraag (via Menti.com code 89765) hoe de aanwezigen denken over het upgraden van de docenten. Om te beginnen met persona Dorien: ‘de oudere docent die het allemaal maar ingewikkeld vindt’. Hoe beïnvloedt/verander je de houding van een Dorien?

Vervolgens is de vraag hoe Leonie als voorloper haar team meekrijgt in blended learning.

De presentatoren zijn zelf amassadeurs digitale didactiek. Zij ervaren dat hun rol en inbreng op prijs wordt gesteld door collega’s in verschillende teams. Voor een belangrijk deel gaat het niet alleen om de expertise van de ambassadeur maar ook om de collegiale relatie waarbij vertrouwen een belangrijke factor is. #durftevragen

Bij Noorderpoort is digitaal vakmanschap als concept uitgewerkt aan de hand van een piramide. De basis wordt gevormd door digitale vaardigheid, gevolgd door digitale geletterdheid, digitaal vakmanschap en tenslotte digitale wijsheid.

De discussie met en in de skybox draait vervolgens om wie (bestuur of bedrijfsleven – en de docent dan?) wat (blended learning – hoezo?) wil en met welk doel.

Afsluitend wordt nog gememoreerd dat de rol van de ambassadeurs ook is veranderd in de loop der jaren. Ambassadeurs zijn zelf geüpdatet van schaap met vier poten – dat vooral interessante tools onder de aandacht brengt – tot schaap met veel meer poten. Die nieuwe schapen hebben oog voor onderwijskundige en didactische vraagstukken maar ook docentopvattingen.

Geen berichten
Plaats een bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.