De Grote Mondriaan Innovatieproeverij smaakt naar meer!

cviweb / cvimc2019  / De Grote Mondriaan Innovatieproeverij smaakt naar meer!

De Grote Mondriaan Innovatieproeverij smaakt naar meer!

Wim is de winnaar! Hij heeft iedereen tegen wie hij ‘rock, paper, scissors’ speelde verslagen en werd luid toegejuicht en betoeterd door de andere deelnemers van onze presentatie over innovatie bij Mondriaan. De start was in ieder geval goed!

Dé CvI Managementconferentie is voor ons de uitgelezen plek om onze ervaringen en plannen op het gebied van innovatie te delen. Marjolein van Daalen, collega bij de dienst Onderwijsondersteuning en Advies (OOA) nam de deelnemers mee terug in de tijd. Anderhalf jaar geleden werd het thema innovatie serieus op de kaart gezet en sindsdien is er veel gebeurd. “Voor die tijd werd er bij Mondriaan wel mondjesmaat geïnnoveerd, maar deze initiatieven bleven vaak onzichtbaar buiten de muren van de eigen school.” Het innovatieklimaat kon wel een ‘klimaatakkoordje’ gebruiken. Met budget en inhoudelijke ondersteuning zijn er de afgelopen periode veel innovatievoorstellen uitgevoerd. Van 3D-printers bij de Mode-opleiding tot een Food Truck voor de horeca.

“Het leuke aan dit soort projecten is dat je vooraf niet precies weet waar het toe kan leiden.” zegt Debora Morssink, onderwijskundig ondersteuner bij OOA. Zo hebben de studenten van Mondriaan in het kader van burgerschap vorige week de Food Truck gebruikt om geld in te zamelen voor De Voedselbank. “Op eigen initiatief, met ondersteuning van een enthousiaste docent, hebben de studenten zelf alles georganiseerd.” Ze hebben pizzapunten verkocht en de volledige opbrengst komt ten goede van De Voedselbank.

Er zijn dus al heel veel mooie en innovatieve projecten ontstaan bij Mondriaan, maar we zijn toe aan the next step. Een meer strategische visie op innovatie en de rol die OOA hierbij speelt. We willen de komende periode onderzoeken hoe we onze rol als ‘innovatieregisseur’ kunnen invullen. Onze expertise zit hem naar mijn idee vooral in het begeleiden van het innovatieproces, iets wat bij de scholen soms ontbreekt. In vijf design sprints, gebaseerd op het Design Thinking proces, willen we samen met de school werken aan innovatieve oplossingen voor hardnekkige uitdagingen in ons onderwijs.

Tot slot heb ik een aantal highlights gedeeld van de SXSW EDU conferentie die ik begin maart heb bezocht. En vooral de oproep om volgend jaar misschien wel met een brede vertegenwoordiging uit het mbo naar Austin te gaan werd goed ontvangen. To be continued!

Geen reacties
Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.