Een duidelijke boodschap

cviweb / cviov2010  / Een duidelijke boodschap

Een duidelijke boodschap

De CvI-conferentie is van start.

Na een wervelende show verzorgd door leerlingen van de gastheer, het Horizon College, volgen in snel tempo (18 minuten per stuk) de eerste presentaties.

De boodschap is duidelijk: ken je klant!

Het hoofd

Hoe ‘volwassen’ denken jongeren in de leeftijd van 15 tot 25 jongeren? Met welke zoektocht zijn ze bezig? En welke vormen van (h)erkenning hebben ze nodig? Huub Nelis presenteert inzichten uit het meest recente hersenonderzoek.
Huub sluit af met duidelijke tips:

  • geef structuur
  • geef aandacht
  • geef jongeren te denken (houd ze een spiegel voor).

De handen

Wat willen en kunnen jongeren eigenlijk zelf? Hoe denken ze over het gebruik van web 2.0 en sociale media? Wat bindt hen en waardoor kun je ze binden? Metje Jantje Groeneveld geeft een doorkijkje naar de motieven van (V)MBO- jongeren en de verschillen met de zogenaamde Einstein-generatie.

Metje Jantje constateert aan de hand van haar onderzoek (voor een download of bestelling: www.hiteq.org) dat jongeren

  • te veel alleen in eigen kring verkeren (maak verticale verbindingen)
  • minder mediawijs zijn dan we vaak denken (leer ze omgaan met sociale media)
  • behoefte hebben aan persoonlijk contact in oriëntatie en begeleiding.

Het hart

Hoe voelt het om zoekende te zijn in een wereld gekenmerkt door individualisering, democratisering en mediatisering? Hoe vindt je daarin je eigen identiteit en welke burgerschapsstijl past daarbij of zou daarbij moeten passen?

Frits Spannenberg toont zich een betrokken macro-socioloog die waarschuwt voor de verharding en toenemende complexiteit in de maatschappij. Omgaan met jongeren die in deze verwarrende omgeving opgroeien, is een kerntaak van ROC’s. Vanuit een duidelijk profiel en pedagogische opdracht zullen ROC’s een duidelijk baken moeten zijn en houvast moeten vormen. Samenwerken met de ouders en directe omgeving is daarbij van groot belang.

De opening laat zien dat de organisatie het conferentiethema direct goed heeft neergezet. De ‘leerling centraal’ is nu de ‘leefwereld van die leerling centraal’. Ik hoop dat de conferentiegangers deze boodschap weten vast te houden tijdens de vele presentaties, sessies en workshops van deze twee dagen. Dat betekent voor mij vooral tussentijds met elkaar over deze boodschap met elkaar van gedachten wisselen.

Paulo Moekotte
(met dank aan Willem voor de uitnodiging om over deze dagen te bloggen)

1 Comment
Post a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.