‘Probleemstudenten’? Het S-team houdt 95% succesvol op school!
Als ik op een conferentie ben vind ik het leuk om ook een workshop te bezoeken op een onderwerp waar ik bijna niets over weet. Psycholoog Erik de Breij (Stichting Het Buro) en John Mulder (AMN) vertelden het stoere verhaal over de wijze waarop zij tegen de stroom in bijna alle ‘probleemstudenten’ binnen de school houden en begeleiden naar een mbo-diploma.
Het S-team– Het S-team bestaat uit teamcaptains, vrijwilligers en stagiaires die zich binnen de scholen inspannen om risicostudenten te begeleiden naar een diploma en een duurzame toekomst op te bouwen. Het gaat hier om het Nordwin College en ROC Friese Poort en de studenten hebben te maken met heftige problematiek zoals een ontwikkelingsstoornis, angst, depressie, vaak in combinatie met een instabiele thuissituatie.
Waar zit hem de kracht van deze opzet? Het team werkt zeer nauw samen met de school, maar iedereen vervult een eigen rol in het geheel. Hulpverlening en school vormen een driehoek direct om de student heen en dat werkt!
- Het maatje is een informele gesprekspartner voor de student. Laagdrempelig, altijd bereikbaar, regelmatig contact.
- De professionele hulpverlener werkt planmatig en methodisch en bekijkt het hele plaatje van verleden, gezinssituatie, wat nodig is.
- De docent ondersteunt de student op het praktische vlak en is doortastend en resultaatgericht.
Resultaten – De resultaten zijn echt superindrukwekkend, met deze manier van werken heeft het team voor elkaar gekregen dat van deze groep zelfs minder studenten zijn uitgevallen dan de gemiddelde ‘normale’ student in Nederland! Van de 332 studenten in de begeleiding is sprake van 10 uitvallers en 7 doorverwijzingen.
Signaleren – Erik de Breij legt uit hoe cruciaal het is om al heel snel te kunnen bepalen welke studenten welke ondersteuning nodig hebben. Individuele informatie over capaciteiten, persoonlijkheid en omgeving bieden het team handvatten om vanaf het begin een goed plan op te zetten voor elke student. ‘Meten is weten’ en daarvoor gebruikt het Nordwin College de testen van AMN.
Talentscan – John vertelt hoe AMN met jarenlange ervaring scans heeft ontwikkeld om een integraal beeld van een persoon te kunnen schetsen. In de talentscan komen een aantal zaken aan bod zoals de capaciteiten, persoonlijkheid en de motivatie van een student. Misschien nog wel belangrijker, ook de leerbaarheid, de meest passende begeleidingsstijl en omgevingsfactoren worden in kaart gebracht. Er is ook een tweede scan, een quickscan, die het plaatje voor een school compleet kan maken.
Ik heb wel eens een collega horen vragen; hebben we geen handleiding bij deze student? Nou, dat is ongeveer wat AMN kan bieden?.
Uitdaging – De grote uitdaging voor een school is natuurlijk om die scans van elke student dan ook echt te gebruiken in de dagelijkse begeleiding (waarom hebben ze anders allemaal zo’n test gemaakt aan het begin van de opleiding). Zo kun je iedereen begeleiden om het meest uit zichzelf te halen. De deelnemers van de workshop gaven voorbeelden van scholen die hun interesse en follow-up beperken tot ‘probleemstudenten’ en de waardevolle input niet gebruiken in de begeleiding van de andere studenten.
Geen berichten