Enercities, duurzame energie in een game

cviweb / cviov2010  / Enercities, duurzame energie in een game

Enercities, duurzame energie in een game

In ronde 3 was ik bij de sessie van ROC Nijmegen over de serious game Enercities die in een samenwerking tussen een consortium van Europese scholen met Paladin Studios, Qeam en een energieagentschap in Granada is ontwikkeld rond het onderwerp duurzame energie. Hiervoor is een internationaal project (Intelligent Energy Europe) gestart. Het spelplatform is gratis beschikbaar, er is een online community bij en er is een educatieve toolbox bij voor de docent in maar liefst 6 talen! Je zou het een plek kunnen geven binnen Leren Loopbaan en Burgerschap, maar ook bijvoorbeeld bij een facilitaire opleiding. De universiteit van Twente doet ondertussen ook nog onderzoek naar de attitude verandering die dit spel bij cursisten teweeg zou moeten brengen.

De uiteindelijke doelstelling van het consortium is om het spel in verschillende Europese landen bij 50 scholen te laten spelen, met 6000 deelnemers en met 300 lessen over energie. Buiten de scholen om is er een streefgetal van 20.000 spelers wereldwijd. Het wordt ook al aangeboden via Facebook en men heeft al 11.000 hits gehad sinds de start in februari, dus het begin is er. Op 20 april zal er een eerste Europese competitie worden georganiseerd.

Als docent kun je een docentcode aanvragen bij Eric Luijten van ROC Nijmegen en met deze code kunnen cursisten zich dan ook aanmelden zodat ze meteen aan hun docent gekoppeld zijn. Het spel is geschikt voor cursisten van 15 op het vmbo tot universitair studenten, dus een hele brede doelgroep. Bij Eric Luijten kun je ook zijn als je als school meer wil weten over de game of er op school ook mee wil starten.

Natuurlijk mochten we ook een poosje spelen en hoewel het te kort was om je goed in het spel te verdiepen werd me wel duidelijk dat er heel veel in zit en dat er continu keuzes door de speler moeten worden gemaakt die weer consequenties hebben voor het spelverloop. Een game die dus niet lineair en ook voor elke speler weer anders zal verlopen. Af en toe is er een “adviseur” die je even een tip geeft, maar cursisten gaan ook elkaar helpen bij het hoger scoren in de game. Het zet aan tot nadenken over duurzame energie, over kiezen tussen aanleg van zonnecentrales, windmolenparken, kolen of zware industrie en waar je je mensen laat wonen en parken gaat aanleggen. Beetje SimCity vond ik. Hieronder mijn resultaat na een kwartiertje spelen. Ging heel behoorlijk, al zeg ik het zelf. 🙂

Fijn om weer eens een serious game te zien die de gameplay centraal heeft gesteld, waar je als speler zelf bepaalt hoe je het wil aanpakken en waar ook nog wat van geleerd kan worden.

Geen berichten
Plaats een bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.