Ik heb leren MIG-lassen tijdens de CvI conferentie!

cviweb / cvimc2019  / Ik heb leren MIG-lassen tijdens de CvI conferentie!

Ik heb leren MIG-lassen tijdens de CvI conferentie!

De eerste sessie waar ik op woensdag na de spetterende opening naar toe ging was “Techniek Innovatie Huis, verbind partijen ook in VR!” verzorgd door ROC Mondriaan. Tijdens de sessie vertelde Sebastiaan Bliemert, projectleider van het Techniek Innovatie Huis, over een klein stukje van de activiteiten die ze uitvoeren, namelijk de activiteiten rond Virtual Reality.

Ik heb niet als een gek de dia’s van Sebastiaan zitten overtypen, ik krijg de PowerPoint van hem, zal vragen of ik hem hier in het bericht kan linken. En natuurlijk waren veel van de (didactische / technische / organisatorische) leerpunten en ervaringen die hij noemde voor mij niet nieuw. Maar het was voor mij een prima voorbeeld van een mbo waar, samen met het beroepenveld, gewoon stap voor stap, geen wollige taal, duidelijk (onderwijs-)doel voor ogen, gewerkt wordt met bestaande en nieuwe technologie. En waar een prima kennisbasis rond zo’n onderwerp wordt opgebouwd.
Daar mag je van mij best trots op zijn!

Patrick Vrede doet het alvast even voor

Na de toelichting van Sebastiaan konden we ook zelf ervaren wat VR was. Nou ken ik de HTC Vive wel, maar het Soldamatic Augmented Reality lasapparaat dat ze meegenomen hadden (ze hebben ook een opstelling om met VR het spijten van lak/verf te oefenen, maar die was te groot om mee te nemen) kende ik alleen van verhalen. Dat wilde ik wel uitproberen. En zo kon ik gisteren, onder de enthousiaste begeleiding van Patrick, kerndocent constructie/lassen bij ROC Mondriaan, voor het eerst in mijn leven (bijna echt) aan de slag als beginnend MIG-lasser.
Als ik Patrick mag geloven, kan ik altijd nog een carrière-switch overwegen, wie weet.

Voorbeeld van het gebruik van de Soldomatic

Ik kon op de site van ROC Mondriaan geen filmpjes vinden van het gebruik van de Soldomatic, daarom heb ik hierboven even een ander filmpje ingevoegd dat een redelijk beeld geeft van de werking van het apparaat.
Natuurlijk, er zijn verschillen, je voelt niet de hitte, vonken etc (tenminste, ik neem aan dat ik die anders zou voelen). Maar door de combinatie van de fysieke opstelling, het feit dat je ook voelt wat je doet, gecombineerd met het gemak van probleemloos steeds op nieuw kunnen oefenen, maakt dit een oplossing waar ik me absoluut van kan voorstellen dat hij bijdraagt aan het onderwijs. Maar ja, daarvoor moet je het eigenlijk gewoon zelf een keer ervaren hebben.

Een belangrijke les van Sebastiaan wil ik daarbij toch alvast meegeven: de Soldomatic is een dedicated apparaat, doet niks anders dan Augmented Reality en lassen. Dat heeft ook een voordeel. De laptop met Steam voor de HTC Vive is veel van zijn tijd bezig met het updaten van alle software. Dat is niet zomaar een apparaat dat je aanzet en waarvan je er dan als docent meteen en altijd vanuit kunt gaan dat hij het gewoon doet.

En ja, dat is eigenlijk gewoon een absolute eis voor technologie die in het onderwijs wil slagen.

No Comments
Post a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.