LIMBO: Leermiddelen In het MBO

cviweb / cviov2012  / LIMBO: Leermiddelen In het MBO

LIMBO: Leermiddelen In het MBO

Willem-Jan van Eijk van saMBO~ICT geeft een presentatie over het project liMBO, oftewel de leermiddelenketen in het MBO.
Hij opent met een voorbeeld van een deelnemer die niet bij zijn lesmateriaal kan en tussen docent, leverancier en ICT dienst moet laveren. Om dit op te lossen zijn er veel initiatieven ontstaan. Echter, deze bieden hoogstens deeloplossingen.
saMBO~ICT heeft daarom een ‘pas op de plaats’ gedaan. In deze periode is men gaan inventariseren in samenwerking met leveranciers en Mbo-instellingen. Dat leidde tot:

Gezamelijke ambitie: de leerling kan bij aanvang van het schooljaar starten met het onderwijs proces (alles is op tijd en doet het).

Uitwerking: vanuit één omgeving toegang tot alle materialen en een leveranciersonafhankelijke omgeving voor bestellen en betalen. Om de keten goed te laten functioneren is er een minimale set standaarden en basisafspraken nodig.

De knelpunten op een rij:

  • Onvoldoende afspraken en standaarden in de keten.
  • Leveranciers of uitgeverijen die eigen oplossingen kiezen.
  • Keten is te complex.
  • Administratieve processen die niet op orde zijn. 
  • Onvoldoende regie op de vraagstelling uit de sector (dat zijn wij dus!). 
Om het laatste knelpunt op te lossen is er een plan van eisen gemaakt. Dit duidt dus wat MBO’s nodig hebben. Er komt nu een vervolgronde waarin leveranciers geconsulteerd worden en pilots met 3 ROC’s.

Dit moet als resultaat hebben:

  • Elk ROC slechts één bestelomgeving 
  • Voor alle leermiddelen
  • Via een federatieve single sign-on oplossing. 
Overigens komt er wel wat discussie los die raakt aan de business-modellen van uitgeverijen. Vergelijkingen met iTunes store, Spotify, huurboeken, licenties en abonnementen komen voorbij. 
Mijn indruk:
  • Het lijkt mij dat als lesmateriaal eigenlijk software is, je alle problemen krijgt die we gewend zijn met applicaties (autorisatie, vastlopers en de gewone ’t werkt niet’).
  • De nadruk op de hele keten is terecht. Het aantal betrokkenen bij de uitlevering van digitaal lesmateriaal is groot. Als lesmateriaal niet werkt dan kan dat aan zoveel factoren liggen, dat je voor oplossingen de hele keten moet betrekken.
  • Dit is zo nodig!
  • Willem-Jan heeft een rustige manier van presenteren en veel inhoudelijke kennis. De totale problematiek kan hij daardoor goed uit elkaar trekken. 
  • Zo’n Spotify: “Flatfee, eat all you want” licentie zou leuk zijn.
Geen berichten
Plaats een bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.