Onderwijslogistiek met EduArte OLS

cviweb / cviov2012  / Onderwijslogistiek met EduArte OLS

Onderwijslogistiek met EduArte OLS

Ik zit bij een productdemonstratie van EduArte Onderwijslogistiek door David Dekker en Ton Weenk van Stoas. Overzichtje van wat het is en doet:

  • De OLS module ondersteunt het keuzeproces van de deelnemer, het accorderen en goedkeuren ervan. Plannen en roosteren valt er buiten.
  • De interface van de servicemodule is anders dan we gewend zijn van EduArte. Zo te zien oogt het voor deelnemers gebruiksvriendelijker dan een een hard-core administratie pakket.
  • De mate van flexibilisering is in te richten. Bijvoorbeeld op het niveau van leerjaar, periode, les en onderdeel. Ook verplichte onderdelen komen in beeld.
  • Het goedkeuren van de keuzes door een studieloopbaanbegeleider vindt plaats in de ‘normale schermen’ van EduArte. Door OLS komen er menu-items bij in de suite. Deze schermen tonen de keuzes die een deelnemer gemaakt heeft. 
  • Een ‘super-arrangeur’ zet alle goedkeuringen door, zodat het roosterpakket aan de slag kan.
  • Bij calamiteiten, zoals uitval van een docent wegens ziekte, toont het systeem de impact en welke keuzes beïnvloed worden.
Er is een sterk verband met de onderwijscatalogus
  • Als er iets te kiezen valt, dan moeten deze onderwijsproducten wel bestaan en beschreven zijn. Veel hangt af of de catalogus al gevuld is met meer dan kwalificerende elementen. Ook de roosterbare of kiesbare elementen moeten er in.
  • De mate van flexibilisering bepaalt weer tot in welk detail het nodig is de catalogus te vullen. Belangrijk implementatie punt: begin klein met flexibilisering! Er zijn allerlei soorten keuzes. Wanneer een onderdeel onderwezen wordt, wat de onderdelen zijn etc. Biedt in het begin niet teveel variabelen aan. Daarnaast is uniform taalgebruik binnen een instelling van groot belang bij flexibilisering.
  • De ordeningstructuur van de catalogus kan ‘ouderwets’ op vak zijn, op kerntaak, werkproces, op kwalificatie etc.

Ik vroeg me af waar de facilitaire kant van onderwijslogistiek zit. Deze wordt meer geplaatst bij de roosterprocessen en systemen. OLS koppelt wel met bijvoorbeeld een roosterpakket als Xedule. Deze op zijn beurt zal zijn resource-informatie op moeten halen door slim te koppelen. Lokalen uit je facilitaire systeem, docenten uit je HRM etc. 

Praktisch voorbeeld: een deelnemer kiest een onderwijsproduct. De onderwijscatalogus weet hiervan dat het moet plaatsvinden in een praktijklokaal Techniek met een docent Bouw. OLS ondersteunt het keuzeproces, het roostersysteem weet dan waar dat lokaal is en welke medewerker dat kan.
Al met al een duidelijke demonstratie van de mogelijkheden.
Geen berichten
Plaats een bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.