Op weg naar de “Dreamskoalle”

cviweb / cviov2018  / Op weg naar de “Dreamskoalle”

Op weg naar de “Dreamskoalle”

Traject gepersonaliseerd leren bij het CIOS

Presentatoren: Anke Visser en Bert Weezenberg (Friesland College)

Bert begon met een uitleg over de 65-jarige geschiedenis van CIOS in Nederland. Op het CIOS in Friesland kunnen studenten, naast de reguliere opleidingen, ook onderwijs volgen in de traditionele Friese sporten fierljeppen en kaatsen. Ook sporten voor mensen met een lichamelijke- of geestelijke beperking is een specialisatie van CIOS Friesland.

Voor de BOL opleidingen volgen zo’n 200 studenten een zogenaamde praktijkroute. Dit betekent dat zij vanaf de eerste dag in een bedrijf aan de slag gaan en 15 uur BOT uren hebben. Voor de AVO-vakken zijn op verschillende locaties zogenaamde werkplaatsen ingericht, waarin de studenten de lessen kunnen volgen.

Een aantal jaren geleden heeft het Friesland College een ambitie uitgesproken om een instelling te worden met innovatief beroepsonderwijs en zij willen voorloper zijn in het Nederlandse onderwijs. Dit heeft geresulteerd in de “Dreamskoalle” (droomschool). Een van de ambities die door de opleiding is uitgesproken, is om studenten niet meer ‘af te rekenen’ op hun resultaten, maar om zich naar een ‘groeicultuur’ te ontwikkelen.

In de Praktijkroutes wordt momenteel vorm gegeven aan gepersonaliseerd leren. Studenten gaan aan de slag op hun ‘leerwerkplaats’ en formuleren hun leervragen op basis van praktijkervaringen die ze vervolgens zelf uitwerken. Hun voortgang tonen ze aan met behulp van de Leermeter van Educator. Dit doen ze door de competentie waaraan ze gewerkt hebben te verschuiven naar het niveau waarop ze zichzelf waarderen. Ook plaatsen ze hierbij hun bewijsmateriaal. De studieloopbaanbegeleider gaat vervolgens het gesprek aan met de betreffende student en waardeert de student. Als een student in de praktijk heeft aangetoond het betreffende onderdeel te beheersen, kan hij een Proeve van Bekwaamheid aanvragen en dat deel daadwerkelijk afronden. Hierdoor hebben studenten zelf invloed op hun studietempo.

In het begin van het traject is gestart met een rondgang langs een aantal van de werkplaatsen met het team en zijn er gesprekken gevoerd met studenten en mensen uit het werkveld. Hierna hebben de ‘voorlopers’ de kans gekregen om de invulling van het onderwijs verder vorm te geven. Bert en Anke geven aan dat ze midden in het veranderingsproces zitten en er nog flinke stappen te zetten zijn om het gepersonaliseerd onderwijs binnen het reguliere onderwijs te implementeren. Ik ben dan ook benieuwd naar de verdere resultaten en hoop hen dan ook over twee jaar op de volgende conferentie te zien!

Meer over de Dreamskoalle van het CIOS van het Friesland College is te vinden op hun YouTube kanaal.

 

 

Geen berichten
Plaats een bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.