Opening CvI-conferentie “…een zee aan mogelijkheden” #cvimc

cviweb / cvimc2019  / Opening CvI-conferentie “…een zee aan mogelijkheden” #cvimc

Opening CvI-conferentie “…een zee aan mogelijkheden” #cvimc

Deze week vindt in het voetbalstadion van ADO in Den Haag de CvI Conferentie 2019 plaats, met als titel “…een zee aan mogelijkheden”. De sprekers hadden eigenlijk allemaal een optimistische boodschap.

Pierre Heijnen (voorzitter CvB gastcollege ROC Mondriaan) benadrukte dat de zee altijd veel mogelijkheden heeft geboden aan ons land, en dat jongeren en het MBO vandaag de dag ook een zee van mogelijkheden heeft. Nieuwe ontwikkelingen, zoals digitalisering, bieden die mogelijkheden.

Inge Vossenaar van OCW benadrukte dat we trots mogen zijn op het MBO, maar dat we wel aandacht moeten blijven aan de kwaliteit van het onderwijs, en het onderwijs (samen met regionale partners) blijven vernieuwen. Om continu te blijven verbeteren, vergt ook lef. Het enorme scala aan sessies biedt een zee aan mogelijkheden om je verdiepen. Maar je moet wel schieten, wil je scoren.

Frank van Kalshoven (Argumentenfabriek) gaf aan dat voetballers na hun loopbaan weer opnieuw een vak moeten leren. Dat is eigenlijk een metafoor voor onze samenleving als geheel, stelde hij. Leren doen we permanent, lang niet altijd via een cursus, en ook lang niet altijd een diploma krijgen. Mensen stappen steeds later de arbeidsmarkt af. De kans dat je je leven lang hetzelfde werk doet, is dat klein. Neem een leven lang ontwikkelen daarom serieus.

Van Kalshoven sprak ook de verwachting uit dat de diversiteit aan deelnemers in het mbo zal toenemen. Er zullen steeds meer volwassenen deel nemen aan het MBO. Daar zal ook meer financiering voor beschikbaar komen. Die volwassenen hebben behoefte aan veel flexibeler onderwijs (bijv. Online of op zaterdag).

Deze ontwikkeling heeft grote gevolgen voor het MBO, en ook voor de wijze waarop onderwijs georganiseerd moet worden. Dat doet ook een groot beroep op MBO-instellingen en de medewerkers.

Roos Vonk mocht vervolgens een keynote houden. Zij startte met de vraag naar wie voornemens had gemaakt aan het begin van het jaar, en wie die voornemens heeft gerealiseerd. Onderzoek laat ook zien dat mensen in maar 30% van de gevallen voornemens weten te realiseren. Daar kun je wel aan werken.

Mensen denken vaak dat ze meer motivatie moeten voelen voordat ze voornemens kunnen realiseren. Je motivatie neemt echter toe als je voornemens weet te realiseren. Door iets te doen, of een andere lichaamshouding aan te nemen, ga je je anders voelen.

Maak dus een concreet plan als je voornemens maakt. Ontwikkel een implementatie-intentie en die leidt tot een veel beter resultaat in het realiseren van je voornemens (wat, wanneer, hoe, met wie).

Op het moment dat mensen aan de slag gaan, hebben ze er geen goed gevoel over. Slechte gevoelens kun je echter verdragen. Vraag je af of je er dood aan gaat. Niet een taak op je nemen, die je moeilijk vindt. Ga je doet van een taak die mislukt? Nee. Doe dingen waar je van terugdeinst, maar waar je niet aan dood gaat. Dan kom je tot leren, dan kom je tot ontwikkeling.

Als je begint met stappen zetten, dan wordt het makkelijker om vervolgstappen te stappen.

Wat we doen, heeft ook invloed op de mensen om je heen. Daarom: fake it, till you make it. Doe aardig tegen mensen, zelf al voel je je niet goed. Dan kun je anderen beïnvloeden.

Geen reacties
Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.