Meesters der Creativiteit (online) : “De (onder)waardering van de creatieve MBO’er : Over de taal van de rechterhersenhelft”

cviweb / Meesters der Creativiteit (online) : “De (onder)waardering van de creatieve MBO’er : Over de taal van de rechterhersenhelft”

Meesters der Creativiteit

“De (onder)waardering van de creatieve MBO’er:

Over de taal van de rechterhersenhelft”

vrijdagmiddag 21 mei 2021 – online via Zoom

“Meesters der Creativiteit” met Jeroen Lutters

Deze themamiddag maakt deel uit van de serie “Meesters der Creativiteit”.

Tijdens deze bijeenkomsten zullen we creativiteit vanuit een meer wetenschappelijke kant benaderen. De “Meester der Creativiteit” zal zelf aan het woord zijn, maar ook in gesprek gaan met de deelnemers.

Andere “Meesters der Creativiteit” middagen zijn gepland op:

vrijdag 29 januari 2021 – Pieter Baay (Onderwijs124) en Bart van Rosmalen (HKU) – “Kringen maken bij Innovatie”

vrijdag 12 maart 2021 – met Han van der Meer (TU Delft, Saxion), Katrina Heijne en Willemijn Brouwer (TU Delft en EACI) – “Creativiteit beweegt”

Komend schooljaar zullen we nieuwe “Meester der Creativiteit” sessies programmeren.

Tijdens deze middagen gaan de deelnemers kort met elkaar in gesprek na een kennismaking, is/zijn “De Meester(s)” aan het woord en ga je het geleerde vertalen naar jouw eigen praktijk. Elke middag start om 14 uur in het Innovatiehuis in ‘s-Hertogenbosch. Dit kan corona-proof tot 20 personen live plaatsvinden. Als de corona-maatregelen dit noodzakelijk maken, gaat de bijeenkomst sowieso online door. Bij veel belangstelling wordt het wellicht een hybride bijeenkomst met online mogelijkheden.

Je kunt je voor meerdere “Meesters der Creativiteit” middagen aanmelden, zie onze website

De (onder)waardering van de creatieve MBO’er : Over de taal van de rechterhersenhelft

vrijdagmiddag 21 mei 2021  (wordt online, vanwege de corona maatregelen)

Met Jeroen Lutters (Lector Kunst&Cultuur educatie, Artez) en MBO-studenten als ervaringsdeskundigen.

MBO-ers worden veelal ondergewaardeerd door een eenzijdig systeem van classificatie. De ‘ ranking’ – die we terugvinden in inkomen en status- is gebaseerd op een verouderd systeem, waarin de theoretische – cognitieve vaardigheden, hoger worden aangeschreven dan de praktische-creatieve vaardigheden. Deze manier van denken is, om in metaforen te spreken, gebaseerd op ‘ de taal van de linkerhersenhelft ‘ terwijl de samenleving anno 2020 vraagt om een meer uitgebalanceerd systeem, en in navolging daarvan een gelijkwaardige erkenning van ‘de taal van de rechterhersenhelft’.

Het wordt daarom tijd dat in het onderwijssysteem, te beginnen met een systeem van toetsing en beoordeling, de praktische en creatieve manier van denken en werken meeneemt, zodat de getalenteerde MBO-ers, die nu de maatschappelijke erkenning ontberen, kunnen stijgen op de maatschappelijke ladder, en daarmee de waardering krijgen waarop ze recht hebben in de eeuw van de creativiteit.

We nodigen jong en oud, docent en bestuurder en alle andere geïnteresseerden uit het onderwijs uit om zich alvast aan te melden.

We starten om 14 uur, eindtijd ca. 17 uur. Jouw bijdrage voor de themamiddag is € 55,=

Heb je interesse, meld je aan via de online databank.