Rijk onderwijs ontwerpen & maken, makkelijker dan PowerPoint

cviweb / cvimc2019  / Rijk onderwijs ontwerpen & maken, makkelijker dan PowerPoint

Rijk onderwijs ontwerpen & maken, makkelijker dan PowerPoint

JaapJan Vroom van Deltion verzorgde maar liefst 2 workshops en 1 MBO Talk (zie daarvoor dit bericht) tijdens de CvI-conferentie. Ik ging naar zijn workshop met een grote belofte. Of eigenlijk een belofte die al bij voorbaat de uitdaging waar ook Deltion voor staat duidelijk maakt. Want PowerPoint goed gebruiken (of weten wanneer je het niet moet gebruiken) is helemaal niet zo gemakkelijk.

Dat realiseert JaapJan zich overigens terdege. Daarom begon hij de workshop ook met uitleg over de activiteiten binnen Deltion op dit gebied. Uitgangspunt is steeds het ontwikkelen van Blended Leren, maar om van een bestaand vak, een onderwerp te komen tot een goed ontwerp voor zo’n blend is een groot probleem voor een docent. Die is geen instructional designer, weet niet hoe te denken in combinaties van online en F2F (face-to-face) activiteiten, kent niet alle tools, applicaties, mogelijkheden om het online en offline leerproces te ondersteunen.
Helemaal uit handen nemen kun je het ontwerpproces echter ook niet, het volstaat niet om een docent te vragen “geef me maar de content voor het vak en ik maak er wat van”.

Een deel van de oplossing zoekt Deltion nu in het aanbieden van hulpmiddelen bij dat denkproces. Sowieso in de vorm van bv Didacttool, maar ook in de vorm van concrete handvatten en voorbeelden van lesstructuren die docenten kunnen gebruiken. Hieronder zie je zo’n voorbeeld.

Een tweede manier waarom ze dit proberen te bereiken is door het vereenvoudigen van de online auteursomgeving waarmee zij het digitale materiaal bij de blended leren cursus ontwikkelen, maar die ook beschikbaar is voor docenten. Alleen is die omgeving (Xerte Online Toolkits) in zijn “standaard” vorm veel te omvangrijk en dus complex voor veel docenten om mee te werken.

Met behulp van “recepten” proberen ze bij Deltion het ontwikkelen van de cursussen eenvoudiger te maken voor docenten. Het streven is om de omgeving dusdanig te vereenvoudigen dat een docent, na het doorlopen van het ontwerpproces (mede aan de hand van de werkvormhulp hierboven) ook eenvoudig zélf de bijbehorende content in de omgeving kan maken.

Tijdens de workshop konden de deelnemers dit zelf uitproberen. Daarbij bleek dat inderdaad al veel structuur gegeven werd, maar door de wens om ook veel flexibiliteit en vrijheid voor de docent te blijven bieden, het ook nog een beetje een zoektocht was.
Het idee is echter niet gek, ik ken wel andere omgevingen die zo’n instelling hebben voor delen van het programma, waarbij je dan bv kunt schakelen tussen “standaard” en “uitgebreid” als het gaat om hoeveel opties je wilt zien. De uitdaging zit hem dan in het vinden van de juiste set “standaard” opties. En daar kom je natuurlijk alleen achter door het uit te proberen met je gebruikers.

Het mooie van de recepten in Xerte is dat je ze kunt delen met anderen. Dat doet Deltion nu al met Summa-college.

Geen reacties
Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.