BlockChain – De student centraal

cviweb / cviov2018  / BlockChain – De student centraal

BlockChain – De student centraal

Daar heb ik nou altijd iets van willen weten. BlockChain! Een hype, die ook keurig in alle hype cyclussen staat (ondertussen al weer net over de top en op weg naar de afgrond…).

Joël de Bruijn loodste ons door de golven op een onnavolgbare manier. Ik ga hier niet herhalen hoe hij zeer beeldend op een Jip en Janneke manier de kern van de zaak wist te schetsen, maar ik raad iedereen aan zijn presentatie te bekijken als die straks on-line verschijnt bij het verslag van deze conferentie.

De relatie met onze studenten en het onderwijs komt kort samengevat neer op de ‘waarde’ van gegevens van onze studenten. Ter illustratie, een diploma is een waardepapier. Het heeft een zekere rechtsgeldigheid, maar wat nu als dat papier er niet meer is en het aanwezig is in de vorm van een digitaal bestand? Wie gelooft dan nog in de ‘waarde’ van dat bestand dat een student on-line heeft staan? Daar komt BlockChain om de hoek kijken en kan dit een manier zijn om de echtheid te waarborgen. Dat geldt op een gegeven moment niet alleen voor het eindresultaat (het diploma), maar kan ook toegepast worden op cijfers, voortgang, BPV etc. Het waarborgen van informatie kan hiermee worden vastgesteld.

De kansen in het onderwijs, liggen op het gebied van het portfolio (student is niet alleen eigenaar van de inhoud, maar ook van de echtheid). Maar ook de efficiëntie van processen en de gelijkwaardigheid van de informatie positie van partijen biedt mogelijkheden.

De uitdagingen zijn er natuurlijk ook. Gegevens zijn nooit meer te muteren. Dit lijkt in elk geval in strijdigheid met de AVG. Ook een bewerkersovereenkomst is bij BlockChain van generlei waarde meer. En tot slot noemt Joël het grote energieverbruik dat de knooppunten voor BlockChain op souperen.

En tot slot zijn er de problemen rondom het gebrek aan expertise op dit gebied en de lange doorlooptijd. Hoe gaat zich dit verhouden tot relatief snelle veranderingen in onze beroepsgroepen waar we voor opleiden?

Alles bij elkaar een zeer goed verhaal, met humor en deskundigheid gebracht, over deze hype en terecht de slotopmerkingen, die bij elke hype horen, let op wat je ermee gaat/kunt doen, maar volg het zeker!

 

Geen berichten
Plaats een bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.