De informatiepositie van de student

cviweb / cvimc2019  / De informatiepositie van de student

De informatiepositie van de student

Sessie  met Joël de Bruin (ROC Tilburg) over de informatiepositie van de student

(Skybox: 4.18 tijd: 14:15 – 15:15)

De student centraal (in …)

Joël begint ermee te vertellen wat zijn verhaal niet is. Zo worden de verwachtingen even uitgelijnd.

Het verhaal begint, en dat is vrij bijzonder voor een verder vrij technisch verhaal, met het moreel kompas. Joël duidt overigens niet wiens kompas het betreft. Alsof een (hele) organisatie één moreel kompas kan hebben.

Wat een moreel kompas betekent voor de praktijk illustreert hij met een voorbeeld, namelijk de  ‘standaard’-vraag aan de functionaris gegevensbescherming (FG): Mag ik van de AVG …? Ook in die vraag ligt overigens een bijzondere personificatie besloten. Het morele kompas ligt volgens Joël aan de basis van afwegingen. En dus niet de technologie. Kan iedereen op die wijze omgaan met morele vraagstukken, dan wordt niet alles op het bordje van de FG gedeponeerd.

Wat houdt een sterke informatiepositie in voor de student? Het begint bij eigenaarschap. De vraag rond eigenaarschap doet me denken aan de discussie meer dan 10 jaar geleden over de invoering van portfolio’s in het mbo en de hamvraag: van wie zijn de data en wie heeft er controle over. En dat lijkt weer veel op de vraag die nu in de zorgsector speelt: hoe geef ik de cliënt/patiënt regie over de eigen gegevens?

Dus de student wordt bijvoorbeeld binnen de instelling, zoals bij ROC Tilburg, betrokken bij ‘consent management’. Want toestemming verkrijgen/regelen, is een belangrijke eerste stap. Maar op welke ‘gebruiksvriendelijke manier’ regel je dat de student na het geven van toestemming ook nog zeggenschap heeft en houdt over zijn data? Hoe kan de student (het gebruik van) zijn eigen gegevens regisseren (validatie, rectificatie, minimalisatie, portabiliteit).

Joël staat meerdere sheets stil bij het aspect privacy. En aan dat aspect zitten veel dimensies die de nodige invloed hebben op de informatievoorziening/-huishouding van de organisatie en de noodzakelijke mediawijsheid van de student. Dus een sterke informatiepositie hangt van twee zaken af. De ‘fool proof’ inrichting van hét systeem (of zijn daarbij verschillende vormen denkbaar?) met alle bijbehorende rechten en rollen én de (media)wijsheid van de gebruikers (docenten, ondersteuners én studenten).

Geen reacties
Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.