Democratisering van kritisch denken, De werkplaats Burgerschap.

cviweb / cvimc2019  / Democratisering van kritisch denken, De werkplaats Burgerschap.

Democratisering van kritisch denken, De werkplaats Burgerschap.

Een mooi voorbeeld van samenwerking door verschillende lagen heen. De kern was het verbeteren van het curriculum voor burgerschap, door dit te doordesemen met kritisch denken en bildung.

De samenwerking zit hem ook in de structuur. Er is een kernteam, samengesteld uit medewerkers van de Universiteit Groningen, Universiteit Twente, lerarenopleiding van de HU en docenten van ROC van Twente en ROC Midden Nederland.

De ondersteuning vormt het kernteam, het daadwerkelijk bewerken van het curriculum gebeurt in DOTs, docenten Ontwikkel Teams.

In september 2018 zijn vier DOTs begonnen bij het ROC van Twente en ROC Midden Nederland met de eerste fase van de werkplaats, namelijk visievorming over burgerschap, bildung en kritisch denken. De verhouding tot beroepspraktijk wordt verkend. Docenten verzamelen input hiervoor bij collega’s en studenten. De DOTs werken onder begeleiding van inhoudelijk experts van ROC Midden Nederland, ROC Twente, Universiteit Twente en Universiteit Groningen, lerarenopleiders van de HU en procesmatig door de Universiteit Twente. Vanuit eigen onderwijscontext komen docenten bij elkaar om over dit vraagstuk na te denken, visie te vormen, onderwijs en activiteiten te ontwikkelen, deze te testen en te evalueren.

De Werkplaats Burgerschap richt zich op de ontwikkeling en de implementatie van een benadering van burgerschapsvorming waarin kritisch leren denken en bildung verbonden worden met beroepsvoorbereiding. Samen met (wetenschappelijke) onderzoekers en lerarenopleiders gaan mbo-docenten (Burgerschap, Nederlands, beroepsvakken) en mbo-studenten hieraan werken. 

Doelen van de Werkplaats zijn:

  1. het ontwikkelen van een onderbouwde en praktische visie van de integratie van kritisch denken, burgerschap en bildung,
  2. het uitgroeien tot een permanente professionele leergemeenschap die de ontwikkelde expertises en praktijken verduurzaamt en dissemineert,
  3. kennisontwikkeling om kritisch denken te integreren in de praktijk (incl. professionaliseringsactiviteiten),
  4. beschikbaar stellen en door-ontwikkelen van kennis over effectieve leerstrategieën en meetinstrumenten voor mbo-docenten.

De resultaten van de teams komen binnenkort beschikbaar op een open platform dat voor iedereen bereikbaar is.

Tijdens de presentatie horen we over twee praktijkvoorbeelden.

Het eerste voorbeeld is van Ilse Hoffmann, docente bij het ROC Midden Nederland en gaat oer het geven van een schriftelijke gefundeerde mening. Studenten leren om (wat ze mondeling al kunnen) hun mening om te zetten naar een beknopt document. Voor de doelgroep een heuse uitdaging. Er wordt gewerkt met een template en zo komen gefundeerde meningen op papier. Studenten helpen elkaar bij de uitvoering.

Het tweede voorbeeld was van studenten van het ROC van Twente, waarin studenten de aanpak van de leegloop van een boerderij ter hand namen. Ook hier werd gewerkt vanuit bestaande problematiek. Gesprekken met de eigenaar van het bedrijf, oplossingen bedenken en die op papier zetten. Er zijn nu twee groepjes bezig met de daadwerkelijke uitwerking om een bedrijf te helpen.

Alles bij elkaar een boeiende bijeenkomst. Vooral omdat er een duidelijke ethische component aan zat en burgerschap niet beperkt bleef tot een afgeperkt vak, wat het vaak is.

Geen berichten
Plaats een bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.