Inzicht in ambitie voor flexibiliseren met de FlexScan

cviweb / cviov2018  / Inzicht in ambitie voor flexibiliseren met de FlexScan

Inzicht in ambitie voor flexibiliseren met de FlexScan

Presentatoren: Sanne Benit en Levien Rademaker (Deltion College), Geerjanne den Hartog (Cinop)

Net als vele andere MBO opleidingen wil Deltion ook flexibel onderwijs. Omdat zij tegen de vraag aanliepen wat flexibel onderwijs nu precies inhoudt en voor iedere betrokkene een eenduidig beeld te creëren in de gesprekken, is Cinop gevraagd om hen hierin te begeleiden. Cinop heeft de FlexScan, die reeds beschikbaar was voor het HBO, aangepast voor het MBO.

De FlexScan brengt in kaart hoe flexibiliteit momenteel wordt ervaren en welke mate gewenst is voor de toekomst. De scan is inzetbaar voor kleine teams, maar kan ook de hele organisatie in kaart brengen. De scan is bedoeld voor docenten, studenten en management. Ook komt er een versie beschikbaar voor externe partners uit het werkveld.

De scan brengt de volgende 7 onderdelen in kaart:

  1. Informatievoorziening en voorlichting;
  2. Intake;
  3. Onderwijsprogramma;
  4. Rol van de docent
  5. Toetsen en examineren;
  6. Certificaten en diploma;
  7. Bedrijfsvoering.

Met behulp van de scan wordt per onderdeel een indeling gemaakt op basis van een viertal scenario’s:

  • Standaard (traditioneel, lineair onderwijsprogramma)
  • Standaard met enige flexibiliteit (grotendeels standaard, met enige mogelijkheden tot personaliseren)
  • Leerarrangement (kant-en-klaar set van verschillende leeractiviteiten waaruit de student kan kiezen)
  • Gepersonaliseerde leerroute (open leertraject)
Noot: de hierboven beschreven indeling is voor de leesbaarheid van het artikel erg gesimplificeerd.

De uitkomsten van de scan bieden hierdoor volop aanleiding om het gesprek met elkaar aan te gaan. Het ordent informatie die vanuit een persoonlijke perceptie is ingevuld. Het helpt om het gesprek aan te gaan om een visie te vormen, om concrete invulling met elkaar te bedenken  over onderwijsontwikkelingen en om prioriteiten te stellen. Tijdens de workshop werd een analyse van een docententeam en de analyse van de studenten getoond. Opmerkelijk was dat de studenten verdere flexibilisering wilden op gebied van onderwijs, terwijl de focus bij de docenten op het gebied van de randvoorwaarden lag.

Na de inleiding zijn we op basis van de vier scenario’s met elkaar in gesprek gegaan over de situatie op de eigen scholen. Iedereen moest op een grote flap met stickers aangeven waar de school zich momenteel bevond en waar de ambities lagen. Hierna ontstond een zeer boeiend gesprek.

Geen reacties
Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.