Twintig studenten op de kast

cviweb / cviov2012  / Twintig studenten op de kast

Twintig studenten op de kast

ROC van Twente heeft een proefproject met iPads achter de rug. Tijdens de presentatie “iPad, wondermiddel of hype?” worden de ervaringen gedeeld. De presentatie is gemaakt in Prezi. Mooi, maar ik wordt er altijd wat draaierig van.

De vragen waarop in het project antwoorden moest geven waren: “Kun je je werk gemakkelijker doen met een iPad? Verhoogt een iPad de professionaliteit van de docent ? Is een iPad handig bij studieloopbaangesprekken, Kun je je mail en agenda gemakkelijker bijhouden? Kun je papierloos vergaderen? En hoe staat het met de opslag van lesmateriaal?

Alle leden van het docententeam “Pedagogisch werk” kreeg een iPad. De eisen waren: Alle 18 teamleden moesten meedoen ( 2 voortrekkers), ze moesten een weblog bijhouden, een google account en een dropbox (ook op PC) aanmaken, werken met de Outlook agenda. Verder was de aanwezigheid bij alle bijeenkomsten (3) verplicht. Ter ondersteuning had de projectleider een Blog.

Tijdens de bijeenkomsten bleek dat het aanmaken van dropbox, google account en Apple id als lastig werd ervaren en de noodzaak hiervan soms niet werd begrepen. Het bijhouden van een eigen weblog (wat verplicht was) verliep ook met begeleiding soms moeizaam. Het was in enkele gevallen nodig dat de projectleider enige druk uitoefende (iPad inleveren). Wel was het zo dat ervarener teamleden onervarener colega’s steeds meer op sleeptouw namen.

Ervaringen:
· Iedereen gebruikte zijn digitale agenda. 35% hield daarnaast ook nog een papieren agenda bij
· 60% gebruikte zijn agenda om vergaderverzoeken te verspreiden
· 60% vind dat een iPad hielp om productief te zijn in normaliter verloren tijd (Tijdwinst 15-60 min per dag)
· 35% keek vaker in agenda en mailbox
· Bruikbaarheid ipad als toegang tot lesmateriaal op de “Cloud”: 25%-Ja, 29%-Misschien, 15% nee. 35% vond zijn dropbox erg handig. 24% gebruikte hem alleen prive en niet gedeeld.
· Gebruik: Vooral mailen, opnemen onderwijssituaties, plannen afspraken, aantekeningen bij gesprekken, lesvoorbereiding.

Daarna liet Petra stapelberg, docente Sport en beweging zien hoe ze de iPad gebruikte in de sportles. Een mooi voorbeeld was de opdracht “Twintig studenten op de kast”. In eerste instantie chaos. De iPad wordt gebruikt om het proces te filmen en na evaluatie een beter proces te bespreken. De tweede keer gaat het (met een gekozen leider) aanzienlijk beter en sneller. Erg leuk. Dit is natuurlijk intal van onderwijssituaties bruikbaar. Ook gebruikte ze de iPad voor ”Mobiel beoordelen” . De beoordelingsdocumenten werden locaal opgeslagen en aan het eind van de les naar de studenten gemaild. De App “Notability” gebruikte ze als een soort Arrangeertool: Links video, beeld, geluid. Een inspirerende en boeiende bijeenkomst!!

Maar ik kan het niet laten om toe te voegen: Overal waar iPad staat kun je natuurlijk ook “Tablet” lezen. Want het is niet in het belang van de gebruiker om de ene monopolist (Microsoft) in te ruilen voor de andere (Apple).

1 Comment
Post a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.