Virtual Reality in de klas en leerrendement

cviweb / cvimc2019  / Virtual Reality in de klas en leerrendement

Virtual Reality in de klas en leerrendement

Peter Hulskemper van het ROC van Amsterdam presenteerde in ronde 2 de opbrengsten van een onderzoek naar het effect van de inzet van VR op het leerrendement. Het onderzoek vond plaats bij het practoraat Airport en Aviation. Bij de opleiding steward/stewardess werd met behulp van VR het onderwerk reanimatie behandeld. In een controlegroep werd niet met de VR-optie gewerkt en zowel voorafgaand aan de lessen als daarna werden testen afgenomen om te zien wat de opbrengst was.

Eigenlijk bleek uit alle onderzochte parameters (leerrendement, leeftijd, cijfertoename, sekse, vooropleiding) geen significant verschil tussen de experimentgroep en controlegroep. Wel werd de inzet van VR ervaren als een verrijking van het lesrepertoire. Leren met vr heeft meer impact, omdat men wordt geconfronteerd met het maken van foute keuzes.

Waar liepen ze tegenaan tijdens het inzetten van de VR brillen?

  • Brillen zijn snel leeg. Men heeft daarom een oplaadkast gemaakt voor 20 VR-brillen.
  • Chaos kan ontstaan bij teveel studenten in een klas die tegelijk starten en veel vragen hebben.
  • Voor veel studenten was dit de eerste ervaring met VR.
  • VR is erg geschikt om procedurestappen te oefenen. In dit geval reanimatie.
  • Als docent heb je geen visueel contact met je klas, dat is lastiger communiceren.
  • De applicatie sloot niet helemaal aan bij de opleiding, waardoor aanpassingen nodig zijn.

Het uitgebreide verslag van het onderzoek is hier te vinden. Tijdens de discussie werd nog aangegeven dat het goed zou zijn wanneer er een landelijk platform zou komen waar dergelijke initiatieven gedeeld worden en waar bijvoorbeeld ook door mbo-instellingen ontwikkeld materiaal een plek kan krijgen. Een oproep dus aan het mbo om dit gezamenlijk op te pakken.

No Comments
Post a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.