Als je doet wat je altijd deed, Krijg je wat je altijd kreeg. Er is een grote roep om meer creativiteit. Het wordt genoemd als een van de belangrijkste 21’ste -eeuwse vaardigheden. De urgentie wordt door bedrijfsleven en wetenschap aangegeven. ‘Creativiteit is een hot topic in onderwijs, organisaties en ministeries. Het is een onderwerp waar we eigenlijk niet omheen kunnen, toch is er relatief weinig aandacht voor een andere manier van leren denken en omgaan met bestaande kennis’, aldus psychologe Simone Ritter .

Jakob Sutmuller

Al heel mijn leven ben ik geïntrigeerd door de waarom-vraag. Eerst begrijpen waarom iets gaat zoals het gaat, voordat ik me ertoe kan verhouden. Dat klinkt wellicht wat metafysisch, maar het geeft voor mij de juiste basis om te creëren en van waarde te kunnen zijn in de praktijk. Het komt anders gezegd voor mij neer op de vraag, wat het idee is achter het concept dat zich aan mij presenteert.

Vanuit die basishouding, die ik blijkbaar al vanaf jongs af aan bij me draag, ben ik via allerlei posities en rollen tot de conclusie gekomen dat ik een conceptontwikkelaar ben. Ik heb het onbewust en bewust altijd in mijn werk tot uiting gebracht. Als onderzoeker, als consultant, als docent, als trainer, als coach en als procesmanager. 

De rode draad in al die rollen is mijn leefomgeving geweest. Van het huis waarin ik woon, tot aan de gebouwen, gebieden, gemeenten en regio’s waarin ik me heb begeven. De interactie tussen mens en ruimte is mijn fascinatie. In dit speelveld ben ik als een soort architect, soms econoom, vaak ook fotograaf, meermaals als socioloog, bezig geweest als de ontwikkelaar van concepten die tot doel hadden de kwaliteit van leven te verhogen. Vanuit gebruikswaarde!

Ik heb mijn manier van werken vastgelegd in een boek dat ik heb geschreven over het ontwikkelen van concepten met toekomstwaarde: Serious Concepting: future-proof innovation that improves quality of life. 

Training van Jakob:

Serious Concepting

In de workshop Serious Concepting neem ik jullie mee in boeiende wereld van conceptontwikkeling. Iedereen gebruikt het woord concept te pas en te onpas, in allerlei verschillende disciplines. Het is een algemene term geworden, die ook nog eens steeds vaker wordt gebruikt in dit tijdperk van zelfontplooiing. Juist omdat meer en meer mensen zich de waarom-vraag stellen. We vinden het steeds belangrijker om te weten wat het achterliggende verhaal is bij allerlei producten en diensten die zich aandienen. We nemen geen genoegen meer met simpel datgene wat je ziet. 

Ik neem jullie mee in de zin en onzin van conceptontwikkeling. Wanneer is iets een goed concept? Welke ingrediënten horen daarbij? Onderscheidend in mijn werkwijze is de integratie van trends in het proces van conceptontwikkeling. Ik laat jullie zien hoe je toekomstwaarde kunt inbouwen in dit proces. Dor stil te staan bij de veranderende waarde verschuivingen in de maatschappij. Ook staan we stil bij de impact van een concept. Op welke manier kan een concept bijdragen aan maatschappelijke ontwikkeling?

Uiteraard is creativiteit onlosmakelijk verbonden met conceptontwikkeling. Ik maak daarbij gebruik van gangbare creatieve technieken. Het onderscheidend vermogen van een concept is het resultaat van denken buiten gebaande paden. In de workshop zal hier uitgebreid bij stil worden gestaan. We gaan vooral veel oefenen met het ontwikkelen van een goede basis om een concept te ontwikkelen.

Vast een voorproefje? Kijk dan eens op www.seriousconcepting.com

De rest van het team

De trainingen en workshops worden gegeven door gerenommeerde creatief denkers uit het bedrijfsleven en het onderwijs.

Addy de Zeeuw

Addy de Zeeuw

ann

Annemarie Hoevenaars

Erik op ten Berg

Erik op ten Berg (VOL)

Judith de Jong

Judith de Jong

Nuala Burns

Nuala Burns

Cor Noltee

Cor Noltee

Edwin de Vos

Edwin de Vos

Jacob Suttmuller

Jakob Suttmuller

Sanne Roemen

Sanne Roemen

Robert Verheule

Robert Verheule

Arjan van Vembde

Arjan van Vembde

dorus verwiel

Dorus Verwiel

Registeren?

Stuur een mail naar Annemarie Hoevenaars